LionLink Advisors ofera servicii de consultanță pentru tranzacții de fuziuni și achiziții în industria sănătății. Ajutam companiile să găsească parteneri de afaceri potriviți și să navigheze prin procesul complex de tranzacționare. Suntem alternativa perfectă la Big4, avem o experienta vasta in domeniu si oferim consultanta de specialitate în evaluarea afacerilor, negocieri și structurare de tranzacții, precum și în strategii post-tranzacție.
Volumul de fuziuni și achiziții în domeniul sănătății a crescut cu 16% în 2021, iar valoarea acestora a crescut cu 44% după o scădere abruptă în anul precedent. Valoarea tranzacțiilor a totalizat 440 miliarde de dolari în 2021.
Mai multe companii din domeniu urmaresc tranzacții transfrontaliere, achiziționează noi capacități și continuă să cumpere atât divizii, cât și companii întregi. Plătitorii au cumpărat furnizori pentru a controla mai bine costurile de productie.
Piața serviciilor medicale private din România s-a dublat în 5 ani, depășind 3 miliarde euro în 2021. Topul celor mai mari companii după cifra de afaceri nu a suferit schimbări majore în ultimii ani, dar fiecare dintre cei trei jucători de top și-a majorat cota de piață. Rețeaua Regina Maria se află pe primul loc, cu cea mai mare creștere anuală (nominală și procentuală) din top 10, înregistrând o cifră de afaceri de 733 de milioane de lei și o cotă de piață de 4,8%. Pe locul al doilea se situează MedLife SA, cu venituri anuale de 509 milioane de lei și o cotă de piață de 3,3%, iar pe locul al treilea – SANADOR SRL, cu 410 milioane de lei și o cotă de piață de 2,7% în 2020.
În ansamblu, cele mai mari 10 companii care oferă servicii medicale private concentrează aproape 22% din valoarea acestei piețe pe plan local. Printre cei mai mari jucători se numără rețeaua Regina Maria, MedLife, Medicover și SANADOR, care au rețele de zeci de clinici în capitală și marile orașe din țară, cu spitale și laboratoare. La finalul anului 2022, a apărut un nou jucător pe piața serviciilor medicale private, estimat la 7 miliarde de lei. Memorial Healthcare, una din cele mai cunoscute rețele din Turcia, a intrat recent pe piața locală prin achiziția spitalului Monza din cadrul Enayati Medical City.
Marii jucători de pe piața serviciilor medicale private vor continua investițiile în dezvoltarea organică și în achizițiile noi pentru consolidarea poziției pe piață. Rețeaua Regina Maria va continua investițiile, având un buget anual de circa 20-25 milioane de euro pentru extindere, iar grupul MedLife va continua să investească în dezvoltarea organică și noi achiziții.
În 2022, s-au semnat tranzacții de zeci de milioane de euro pe piața serviciilor medicale private. MedLife a efectuat 13 tranzacții – au achiziționat business-uri integrate și de nișă. Regina Maria a continuat extinderea prin dezvoltare organică, dar a preluat și alte 9 companii. Suedezii de la Medicover au preluat rețeaua de clinici Laurus Medical, spitalul Polaris Medical de lângă Cluj- Napoca și MediPlus.
Alți jucători locali se consolidează. De exemplu, operatorul de servicii medicale private Gral Medical, controlat de antreprenorul român Robert Șerban, a anunțat că va investi 13 milioane de euro în două spitale de oncologie în Ploiești și Craiova, dar planifică și extinderea spitalului din București.
Investiții noi se vor face și în laboratoare și centre de recoltare, laboratoarele fiind un pariu câștigător în condițiile în care cei mai mulți pacienți plătesc în continuare analizele medicale pentru că fondurile de la Casă se epuizează în primele zile ale lunii. Listele cu pacienți care așteaptă plafon pentru analize uzuale de sânge se întind pe una, două luni.
Jucătorii de talie mică și medie vor paria în continuare pe serviciile medicale de nișă. Afacerile medicale locale vor rezista în fața presiunii marilor operatori doar în măsura în care se diferențiază prin calitatea serviciilor medicale și dacă vor oferi servicii medicale specializate, de nișă.
Serviciile medicale generaliste sunt foarte bine acoperite de jucătorii de top din marile orașe, cu puține excepții. Dacă sunteți o afacere medicală generalistă, dintr-un oraș de mărime medie sau dacă sunteți un furnizor de servicii medicale de nișă dintr-un oraș mare, strategia pentru perioada următoare ar fi de creștere organică și rentabilizare a afacerii. Pentru ca un proprietar al unei afaceri medicale medii să fie atractiv pentru un jucător mare, ar trebui să aveți în vedere că marii jucători țintesc de regulă achizițiile de afaceri medicale care îndeplinesc următoarele criterii:
1. Afacerea generează un EBITDA anual de minim 0,5 milioane EUR;
2. O rată a EBITDA cuprinsă între 15%-25% din cifra de afaceri, relativ constantă în ultimii 2-3 ani; și
3. O rată de creștere anuală a cifrei de afaceri în ultimii 2-3 ani de minim 10%.
Desigur, strategia de achiziție poate să difere de la un jucător mare la altul sau de la o perioadă la alta, pot exista și alte criterii, inclusiv operaționale. Dar, de regulă, din punct de vedere al dimensiunii și rentabilității afacerii, aceste 3 criterii tind să fie valabile în toate situațiile. Din punct de vedere operațional, marii jucători caută afaceri bine organizate, cu fluxuri medicale bine structurate, calitate ridicată a serviciilor și dotări de ultimă oră.
Dacă afacerea medicală depinde de proprietar, care este de multe ori doctor specialist practicant în cadrul afacerii respective, de multe ori doctor „ancoră” a afacerii, trebuie să aveți în vedere că valoarea afacerii depinde de prezența dumneavoastră. Ca urmare, fie reduceți în timp dependența afacerii de actul medical prestat de proprietar, fie acceptați sa rămâneți în afacere după vânzare pentru o perioadă de 3-5 ani.