Atunci cand strategia tranzactiei nu este aliniata cu strategia antreprenorului, tranzactiile nu vor avea succes sau nu vor aduce plus-valoarea asteptata. Intr-un anumit fel se abordeaza strategic o tranzactie prin care antreprenorul isi doreste un exit total si in alt fel se abordeaza o tranzactie prin care antreprenorul isi doreste sa atraga fonduri si un partener in afacere.

In functie de obiectivele avute in vedere, trebuie sa actionati in mod diferit. Coordonatele cele mai importante ale strategiei tranzactiei sunt:

  • cand facem tranzactia ?
  • cui de ne adresam ?
  • cum ne adresam?
  • ce vrem sa transmitem ?

Presupune stabilirea clara a obiectivelor avute in vedere, ce se doreste sa se obtina din tranzactia. Cel mai des intalnite obiective atunci cand ne dorim sa facem o tranzactie de vanzare unei afaceri, fiind:

  • sa faceti un exit de succes, dintr-o afacere matura cu profituri consistente, din motive personale sau pentru ca simtiti ca ati ajuns la un blocaj in dezvoltarea afacerii; sau
  • sa gasim un investitor care sa ne sprijine financiar un plan de expansiune si dezvoltarea accelerate a companiei; sau
  • alierea cu un competitor strategic pentru a ne intari pozitia pe piata; etc.

Obiectivul tranzactiei determina si momentul in care va adresati potentialilor cumparatori. In cazul in care scopul este un exit total din afacere, este ideal sa faceti acest pas dupa ce ati pregatit compania pentru unul sau doi ani inainte de tranzactie.

ANDREI BICHESCU, co-fondator LionLink Advisors

In functie de obiectiv, inclusiv implicarea dumneavoastra post-tranzactie va diferi. In cazul unui exit total, dupa o perioada de tranzitie de 6-12 sau chiar 24 de luni, depinde de negocieri, nu veti mai fi implicat in conducerea afacerii. In situatia in care ati atras un investitor financiar, veti ramane pe o perioada nedeterminata in afacere.

CUM PREGATESTI AFACEREA PENTRU VANZARE:

In anumite cazuri, inainte de abordarea pietei in cautarea unui investitor, afacerea trebuie mai intai optimizata operational si financiar, pentru a fi mai atractiva pentru cumparatori.

Asta poate sa insemne separarea intr-o alta entitate prin divizare sau transfer a activitatilor auxiliare, ajustarea politicii de tarife sau de salarii astfel incat sa maximizez profiturile, ajustarea politicii de investitii in noi active productive, etc.

Un astfel de proces poate sa dureze chiar si unul sau doi ani, inainte de vanzarea propriu zisa. Dar optimizarea financiara va permite obtinerea unei valori a tranzactiei mult mai mari decat in cazul in care afacerea vanduta nu este optimizata.

Contacteaza-ne daca vrei si esti interesat de pregatirea unei afaceri pentru vanzare sau atragerea de investitori. O prima discutie cu noi nu te costa nimic, trimite-ne acum un mesaj:

    LionLink Advisors

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *